Dlaczego klocki LEGO?

Pracujemy na różnych platformach sprzętowych dostosowanych do wieku i umiejętności uczestników. W pierwszej kolejności zachęcamy do pracy z klockami LEGO, wybór ten wynika zarówno z dużej elastyczności tej platformy – można zbudować niemalże każdą wymarzoną przez dziecko konstrukcję oraz z faktu, iż dzieci doskonale znają i lubią klocki LEGO.

Pamiętać bowiem należy że uczymy dzieci „programowania robotów” co brzmi bardzo poważnie, gdy jednak dodamy, iż są to roboty z klocków LEGO znika obawa, ponieważ wszystkie dzieci bawiły się kiedyś klockami LEGO i jest to materia doskonale im znana. Jeśli budowanie z klocków jest proste to tez programowanie będzie proste i tą myśl chcemy im koniecznie przekazać. Ponadto klocki Lego kojarzą się dzieciom ze świetną zabawą i właśnie w takiej atmosferze przebiegają nasze zajęcia.

Zajęciom przyświeca idea: Nauki poprzez zabawę!

Młodszym dzieciom (5-7 lat) proponujemy zajęcia na zestawach Lego Education WeDo, starszym (8-12 lat) na zestawach Lego Mindstorms.

Dlaczego klocki LEGO?

Pracujemy na różnych platformach sprzętowych dostosowanych do wieku i umiejętności uczestników. W pierwszej kolejności zachęcamy do pracy z klockami LEGO, wybór ten wynika zarówno z dużej elastyczności tej platformy – można zbudować niemalże każdą wymarzoną przez dziecko konstrukcję oraz z faktu, iż dzieci doskonale znają i lubią klocki LEGO.

Pamiętać bowiem należy że uczymy dzieci „programowania robotów” co brzmi bardzo poważnie, gdy jednak dodamy, iż są to roboty z klocków LEGO znika obawa, ponieważ wszystkie dzieci bawiły się kiedyś klockami LEGO i jest to materia doskonale im znana. Jeśli budowanie z klocków jest proste to tez programowanie będzie proste i tą myśl chcemy im koniecznie przekazać. Ponadto klocki Lego kojarzą się dzieciom ze świetną zabawą i właśnie w takiej atmosferze przebiegają nasze zajęcia.

Zajęciom przyświeca idea: Nauki poprzez zabawę!

Młodszym dzieciom (5-7 lat) proponujemy zajęcia na zestawach Lego Education WeDo, starszym (8-12 lat) na zestawach Lego Mindstorms.

LEGO Education WEDO (5-7 lat)

LEGO EDUCATION WEDO (5-7 lat)

Podczas zajęć dla najmłodszych wykorzystujemy zestawy z linii LEGO Education. Na całym świecie wykorzystywane są w edukacji wczesnoszkolnej jako pomoc dydaktyczna. Zestawy stanowią odpowiednik klocków Lego Mindstorms przeznaczony dla młodszych dzieci. Produkcję rozpoczęto latem 2008 roku. Dystrybucję pierwszych zestawów rozpoczęto w styczniu 2009 roku w Brazylii i USA, od kilku lat dostępne także w Europie.

Zestawy tej serii pozwalają budować z klocków zwierzęta i modele urządzeń, które po odpowiednim zaprogramowaniu można wprawić w ruch. Zbudowane roboty podłącza się do komputera, a następnie programuje w prostym języku obrazkowym. Graficzny system programowania jest na tyle prosty, że nie wymaga praktycznie użycia klawiatury, dzięki czemu już pięciolatek jest w stanie skonstruować i zaprogramować własnego robota.

Odpowiednie czujniki i silniki umożliwiają obustronną interakcję programu komputerowego ze światem zewnętrznym. Dziecko pisząc program komputerowy (lub układając go z obrazków) może uzależniać sposób jego działania od czynników zewnętrznych takich jak jasność oświetlenia w pomieszczeniu czy wykrycie ruchu w sąsiedztwie zbudowanego z klocków lego modelu. Działanie programu dotyczyć może zarówno efektów wizualnych (np. poruszanie narysowaną przez dziecko postacią na ekranie komputera) jak i efektów widocznych w świecie realnym (np. poruszane za pomocą silnika ramię dźwigu zbudowanego z klocków lego). Takie możliwości pozwalają zainteresować dziecko zagadnieniami algorytmiki, logiki i robotyki już na samym początku jego nauki.

Zestawy są wyposażone w następujące elementy:

  • Hub USB umożliwiający podłączenie i zasilanie czujników i silnika Lego z jednej strony i komputera PC lub Mac z drugiej Silnik prądu stałego, pozwalający za pośrednictwem mini przekładni zębatych poruszać zbudowanymi modelami
  • Czujnik zbliżeniowy przekazujący do komputera informację o odległości najbliższego obiektu od czujnika
  • Dwuosiowy (X-Y) czujnik przechyłu
  • Czujnik natężenia oświetlenia
  • Światła zasilane i sterowane za pomocą Hub'a USB

LEGO MINDSTORMS (8-12 lat)

Podczas zajęć wykorzystujemy profesjonalne zestawy LEGO zaprojektowane w Massachusetts Institut of Technology. Zestawy łączą klocki Lego (głównie z serii Lego Technic) z czujnikami elektronicznymi, serwomechanizmami i komputerową jednostką centralną pozwalającą między innymi na konstruowanie robotów i układów automatyki oraz na ich odpowiednie oprogramowywanie. Sercem systemu jest programowalna za pomocą komputera „kostka” NXT, wyposażona w 32-bitowy procesor oraz cztery porty wejścia i trzy wyjścia do komunikacji z sensorami oraz innymi urządzeniami.

Zestawy posiadają elementy umożliwiające skonstruowanie robotów, które po odpowiednim zaprogramowaniu potrafią poruszać się, komunikować z otoczeniem oraz są zdolne do rozwiązania postawionego przed dziećmi problemu (np. selekcja kolorowych kulek, wyjazd z labiryntu, sprzątnięcie określonego obszaru). Graficzny sposób programowania jest przyjazny i intuicyjny dla dzieci, a jednocześnie dzięki zastosowaniu algorytmów kształtuje logiczny sposób myślenia. Prowadzi to do uporządkowania procesów myślowych, co jest szczególnie ważne w rozwoju kompetencji matematyczno-przyrodniczych i ICT. Interaktywna forma zajęć zapewnia świetną zabawę i zaangażowanie uczestników. Przyswajanie wiedzy jest efektywne, gdyż uczestnicy są motywowani do podejmowania wyzwań, które z jednej strony stanowią zabawę, a z drugiej prowadzą dziecko przez labirynt praktycznych zagadnień, przydatnych w bieżącej edukacji szkolnej.

Autorski program nauczania

Bazujemy na własnych konstrukcjach i autorskim programie nauczania. Dzięki temu możemy zapewnić dopasowanie zajęć do wieku i umiejętności uczestników, oraz zagwarantować szybsze postępy w nauce. Nasi kursanci już na etapie podstawówki widzą naukę w kategoriach efektów i rezultatów a nie jedynie czystej teorii. Uczestnicy zaczynają naukę od prostych zadań konstrukcyjnych, by następnie budować najszybsze i najsilniejsze roboty, a w końcowej fazie nauki konstrukcje sterowane skomplikowanymi algorytmami.

Wiedza kursantów wzbogacana jest zagadnieniami z matematyki, fizyki i mechaniki. Dzięki wyjątkowej formule nauczania, której przewodzi zasada nauki poprzez zabawę, wiedza ta jest łatwo przyswajalna przez każde dziecko.

Podczas zajęć dzieci:

  • dowiadują się czym są roboty, jak są zbudowane i na jakiej zasadzie działają oraz w czym są podobne do żywych organizmów,
  • poprzez rozwijanie zdolności logicznego myślenia i wyobraźni przestrzennej tworzą roboty według własnych pomysłów,
  • uczą się realizowania zadań w określonym czasie i przy ograniczonych zasobach,
  • poznają pojęcie algorytmu oraz uczą się podstaw programowania, w prostym języku graficzno-tekstowym, z którym sobie doskonale radzą,
  • poznają zasady matematyki, fizyki i mechaniki na prostych przykładach oraz uczą się, jak te zasady zastosować w praktyce przy budowaniu robotów,
  • poznają zasady pracy w grupie, uczą się prezentacji własnych pomysłów oraz kreatywnego myślenia.